Kato2010.jpg

加藤冨美江 著 

A5判・並製・230頁
定価3,360円(本体3,200円+税)

ISBN978-4-284-10243-8
2010年7月

→ご注文

楽しく学び、モティベーションを伸ばす! 「やればできる “Yes we can!”」を実感させる授業とは?

日本語がマイナーな地、北米ノースカロライナ州。 シャーロットの州立大学で、日本語主専攻(BA) オファーを達成し、外国語学科内で2番目に学生数の多いコースにした著者が、博士号論文の研究を基に15年間の奮闘の軌跡を語る。外国語教育に携わる全ての教育者・研究者・学習者へ贈る、ヒントが散りばめられた研究書!  日英2言語併記で刊行。


【目次】 〈日本語版/Japanese version〉

まえがき

はじめに
 著者について  ノースキャロライナ州立大学シャーロット校
 シドニー大学  日本語習得の問題点  本書の概要

第1章 何故モティベーションか
1.1 年齢  1.2 背景  1.3 語学の才能
1.4 認知型(Cognitive Style)
 1.4.1  分析的または全体的認知型
 1.4.2  言語的、聴覚的、視覚的認知型
1.5  学習ストラテジー
1.6  時間管理技術(Time Management Technique) 
1.7  モティベーション

第2章 モティベーションレベルの比較と改善結果
2.1 外国語学習者のモティベーションの比較研究
 2.1.1 研究過程  2.1.2 分析  2.1.3 分析結果  2.1.4 結論
2.2  シドニー大学での研究
 2.2.1 CALL  2.2.2 研究の概略
 2.2.3  合格、不合格者数の比較の結果
 2.2.4  モティベーションレベルでの比較の結果
 2.2.5  書き方クラスの学生の反応

第3章 学習ストラテジーの導入
3.1  効果的な言語学習ストラテジー
 3.1.1  漢字学習法アンケート  3.1.2  インタビュー
3.2  学習ストラテジーの導入
 3.2.1  学習ストラテジー教育
 3.2.2  我が目標と成功 “My Goals and Success” (MGS)
 3.2.3  学習ストラテジーレポート

第4章 「我が目標と成功」“My Goals and Success”
     ―学習ストラテジー教育と時間管理技術教育
4.1 MGSの紹介と導入方法
 4.1.1 MGSの紹介  4.1.2  MGSの本格的な導入
4.2  学習ストラテジー教育に関する学生達の反応
4.3  時間管理技術教育に対しての学生の反応
 4.3.1  ポジティブな評価  4.3.2  ネガティブな評価
4.4  MGSの効用
 4.4.1 MGSの使用者と非使用者との学生成績の比較(後期)
 4.4.2  3人のMGS使用者のケーススタディ

第5章 まとめ
5.1  概要
 5.1.1  はじめに  5.1.2  何故モティベーションか
 5.1.3  モティベーションレベルの比較と改善結果
 5.1.4  学習ストラテジー導入
 5.1.5  「我が目標と成功」:学習ストラテジーと時間管理技術教育
5.2 本研究の限界点
 5.2.1  被験者グループの欠如  5.2.2  初級コースのみ
 5.2.3  書き方クラスのみ
5.3  結論

おわりに

あとがき


Contents〈英語版/English version〉

Preface

Introduction
 Author’s Qualifications
 The University of North Carolina at Charlotte
 The University of Sydney
 Problems in Learning Japanese
 Outline

Chapter 1
Why Motivation?
1.1 Age  1.2 Background  1.3 Language Aptitude
1.4 Cognitive style
 1.4.1 Analytic versus holistic  1.4.2 Verbal, aural and visual
1.5 Learning Strategy
1.6 Time Management Technique
1.7 Degree of Student Motivation

Chapter 2
Comparison of Student Motivation and Results of Intervention Studies

2.1 A Comparative Study of Foreign Language Learner Motivation
 2.1.1 Research design  2.1.2 Analysis
 2.1.3 Results of the analysis  2.1.4 Conclusion
2.2 Outcomes of Intervention Study at the University of Sydney
 2.2.1 Computer assisted language learning
 2.2.2 Summary of PhD research
 2.2.3 Comparison of the numbers between successful and unsuccessful learners
 2.2.4 Comparison of the degree of student motivation
 2.2.5 Student views of the script class

Chapter 3
Introduction of Learning Strategy Instruction
3.1 Effective Learning Strategies
 3.1.1 Survey for collecting kanji learning methods
 3.1.2 Interviews
3.2 Introduction of Learning Strategy Instruction
 3.2.1 Learning strategy instruction
 3.2.2 My Goals and Success
 3.2.3 Learning strategy report

Chapter 4
My Goals and Success: Learning Strategy and Time Management Instructions

4.1 Introduction of MGS and the Procedures of its Integration
 4.1.1 Introduction of MGS  4.1.2 Implementation of MGS
4.2  Student Views on Learning Strategy Instruction
4.3  Student Views on Time Management Instruction
 4.3.1  Positive views  4.3.2  Negative views
4.4 Effects of My Goals and Success
 4.4.1. Student achievements of MGS users and non-users (in the second semester)
 4.4.2 A case study of three MGS users

Chapter 5
Overview
5.1 Overview
 5.1.1 A spirit to do, motivation
 5.1.2 Why motivation ?
 5.1.3 Comparison of student motivation and outcomes of intervention study
 5.1.4 Introduction of learning strategies
 5.1.5 My Goals and Success: Learning strategy and time management instructions
5.2  Limitations of the Study
 5.2.1  No control group  5.2.2  Only elementary level course
 5.2.3  Only script class
5.3 Conclusion

Epilogue

Postscript

参考文献/References


【著者紹介】

加藤 冨美江 (かとう ふみえ)

2002年よりノースカロライナ州立大学シャーロット校准教授。研究分野:応用言語学。1981年以来、日本語を第二言語/外国語として日本、オーストラリア、アメリカで教授。
〔経歴〕19992001年 メルボルン大学講師(准教授に相当)。19891997年 シドニー大学非常勤講師/講師。19811988年 東京とシドニーにおいてビジネスマン対象の日本語教師。
〔学位〕2001年 博士号取得(シドニー大学)。1995年 修士オナーズ取得(シドニー大学)。1992年 修士取得(シドニー大学)。

【Author’s Profile】

Fumie Kato, PhD

Assistant Professor at the University of North Carolina at Charlotte since 2002. Her expertise lies in the applied linguistics. She has taught Japanese as a second/foreign language in Japan, Australia and the U. S. since 1981.
[Career]
2002- Assistant Professor The University of North Carolina at Charlotte
1999-2001 Lecturer The University of Melbourne
1989-1997 Adjunct Professor/Lecturer The University of Sydney
1981-1988 Japanese instructor teaching company employees in Tokyo and Sydney

[Academic Degrees]
2001 PhD The University of Sydney
1995 Master of Education Honors The University of Sydney
1992 Master of Education The University of Sydney

[主要論文/Recent Publications]
Kato, F. (April 2009). Student preferences: Goal-setting and self-assessment activities in a tertiary education environment. Language Teaching Research, 13-2, 177-200.
Kato, F. (July 2007). A comparative study of motivation: Foreign language learners of Spanish, French, German and Japanese in tertiary education. Studies in Language Sciences, 6. 97-112.
Kato, F., Yasumoto, S and Van Aacken, S. (April 2007). A comparative study: motivation of learners of Japanese among four universities across two countries. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 4, 1, 41-57.
Kato, F. (January/February 2002). Efficacy of intervention strategies in learning success rates. Foreign Language Annals, 35, 61-72.

お問合せ・ご相談はこちら

教育・福祉・思想など人文・社会科学関係の学術書・テキストブックの出版を行っている学術出版会のホームページです!